5 sposobów na webinar, który zostanie w pamięci

Organizowanie webinaru może przynieść Ci wiele biznesowych korzyści. Więc starasz się, aby Twoja prezentacja była przejrzysta i dobrze skonstruowana. Pamiętaj jednak, że sam fakt, że odbiorcy zrozumieją Twój przekaz, nie oznacza, że go zapamiętają. Jak więc sprawić, że będą pamiętać? Oto kilka skutecznych sposobów.

Ludzie z natury zapamiętują pewne części przezentacji lepiej niż inne. Wykorzystaj ten fakt, by dobrze zapamiętali to, co chcesz im przekazać.

 

1. Początek

Psychologowie nazwali zjawisko efektu “pierwszeństwa“. W dużym skrócie polega ono na tym, że jeśli powiesz komuś pięć różnych rzeczy, prawdopodobieństwo, że zapamięta pierwszą z nich, jest dużo wyższe niż prawdopodobieństwo, że zapamięta trzecią lub czwartą w kolejności.

Niestety wielu prowadzących webinary marnuje te ważne, pierwsze chwile na ogłaszanie, że czekają jeszcze kilka minut na spóźnialskich. Albo, co gorsza, przepraszają, że nie zaczęli na czas z powodu problemów technicznych lub organizacyjnych.

Dzięki technologii serwerów w chmurze, stosowanej w ClickMeeting, nie musisz obawiać się problemów technicznych. Pamiętaj jednak o przygotowaniu spotkania zawczasu tak, aby nie tracić cennego czasu na początku webinaru. Pomyśl też o czymś, co przyciągnie uwagę uczestników i dobrze go rozpocznie.

 

2. Koniec

Dlaczego tak dobrze zapamiętujemy zakończenie? To kolejne zjawisko psychologiczne, zwane po polsku “efektem świeżości“. Zakończenie to ostatnia rzecz, jaką usłyszymy i zobaczymy, więc jest najświeższym przekazem, jaki do nas dotarł.

Warto oprzeć się na tej wiedzy, przygotowując zawołanie do działania (ang. call to action). Jeśli umieścisz je właśnie pod koniec webinaru, po masie logicznych argumentów i emocjach przez nie wywołanych, uczestnikom łatwiej będzie podjąć decyzję.

 

3. Niespodzianki

W środku trwania prezentacji, kiedy pojawiają się problemy ze skupieniem uwagi a zapamiętywanie faktów osiąga swój najgorszy moment, musisz trochę bardziej się postarać, żeby to, co mówisz, zapadło w pamięć uczestników.

Dobrym pomysłem jest trochę wybić ich z rytmu czymś niespodziewanym. Jeśli przekażesz mikrofon dwugłowej fioletowej kurze, na pewno zapamiętają, co powie. Oczywiście to przykład z gatunku ekstremalnych, ale zamiast przyprowadzać na webinar dziwne zwierzęta mniej lub bardziej domowe, wystarczy wymyślić jakąś mocną, zapadającą w pamięć metaforę. Być może Twój produkt jest tak dobry, że działa nawet na dwugłowe fioletowe kury?

Im mniej spodziewana metafora, tym lepiej. Oczywiście, w granicach zdrowego rozsądku. 🙂

 

4. Powtarzaj, powtarzaj

W reklamach, zwłaszcza radiowych, numer telefonu potrafi być powtarzany do znudzenia. Takie kilkukrotne powtarzanie tego samego jest irytujące ale pozwala ludziom zrozumieć i zapamiętać przekaz.

Dotyczy to nie tylko zawołań do działania. Powtarzaj słowa kluczowe, które z Twojego punktu widzenia są ważne. Oczywiście nie jedno po drugim. 😉 Rozprosz je po całej prezentacji.

 

5. Zaangażuj uczestników

Zdarza się (całkiem często), że uczestnicy webinarów stają się bierni. Żeby zapamiętywali lepiej, trzeba ich zaangażować. Dlatego uruchom pokłady kreatywności i skorzystaj do tego z wbudowanych w ClickWebinar narzędzi:

  • Zbieraj pytania za pomocą czatu.
  • Przekaż kamerę i mikrofon gościowi specjalnemu a nawet uczestnikowi (lepiej ustalić to jednak wcześniej).
  • Zadawaj pytania publiczności, korzystając z funkcji ankiet. I natychmiast pokaż wyniki za pomocą animowanych wykresów.
  • Odtwórz filmik video z nagraniem od klienta, który recenzuje Twój produkt lub usługę.
  • Zwracaj się do uczestników po imieniu, odpowiadając na ich pytania, dzięki czemu stworzysz bardziej kameralną atmosferę.

 

Udanych webinarów

Weź pod uwagę powyższe punkty przy planowaniu kolejnej prezentacji. Zafundujesz dobrą zabawę i sobie i uczestnikom Twojego spotkania.

A jeśli masz łatwe do zapamiętania wskazówki dla naszych czytelników, podziel się nimi w komentarzach!