Czy moderator powinien wspierać prelegenta przy prowadzeniu webinaru?

Szczególnie przy większych webinarach a także tych prowadzonych przez firmowych ekspertów, którzy nie znają szczegółów obsługi oprogramowania do webinarów, warto pomyśleć o moderatorze. Jakie są jego kompetencje i zadania?

Kompetencje moderatora

168791102Moderator webinaru powinien :

  • Biegle obsługiwać program do webinarów
  • Biegle obsługiwać komputer w zakresie potrzebnym do obsługi webinarów
  • Być osobą komunikatywną
  • Mieć dobrą emisję głosu
  • Być opanowany i radzić sobie w sytuacjach stresowych (np. gdy technologia zawiedzie).

 

 

Zadania moderatora

148349636Praca moderatora zaczyna się jeszcze przed webinarem. Odpowiednio wcześnie (np. 2 tygodnie przed) moderator ustala z prowadzącym scenariusz moderacji. Ważne jest także określenie kto, co mówi (np. kto przedstawia program webinaru, jak moderator ma przedstawić prelegenta, itp.).

Moderator może też być osobą, która umieści ankiety w wirtualnym pokoju, wgra prezentację i inne materiały na serwer.

 

 

Na około 60 minut przed webinarem moderator włącza wirtualny pokój, aby sprawdzić czy wszystko działa, a dla uczestników powinien włączyć go na 10-15 min przed czasem rozpoczęcia właściwego wydarzenia. Dzięki temu goście, którzy przybyli wcześniej, nie czekają w poczekalni,  a dla moderatora to świetna okazja, aby sprawdzić, czy dobrze słychać głos, czy działa czat, itp..

Na samym początku webinaru moderator wita uczestników, zapowiada prelegenta oraz przekazuje uczestnikom niezbędne informacje techniczne.

W czasie prelekcji prowadzącego (np. ekspert firmowy) moderator obsługuje narzędzia w wirtualnym pokoju (włącza filmy, ankiety, itp.) a także czat. Tu pojawiają się pytania od uczestników, które musi pogrupować i przekazać w ustalonym przed webinarem momencie prowadzącemu.

Równocześnie moderator wspiera uczestników w rozwiązywaniu problemów technicznych a także obserwuje stan ich uwagi i pomaga prowadzącemu w ich aktywizacji.

Jak widzicie, moderator musi być osobą, której tzw. multitasking nie jest obcy. Dobrze wykonując swoje zadanie, wspiera prowadzącego w prowadzeniu webinaru, a także daje poczucie bezpieczeństwa. Mam nadzieję, że teraz większość z was na pytanie „Czy warto prowadzić webinar z moderatorem?” odpowie twierdząco.