Jak Henry Ford zorganizowałby spotkanie online

Ford Motor Company to spółka o tak długiej historii, że dziś niejeden Amerykanin powie, że to właśnie Henry Ford wynalazł samochód. Oczywiście to nieprawda, ale osiągnięcia Forda w przemyśle samochodowym są nie do przecenienia, a co więcej, można wśród nich znaleźć sporo lekcji dla organizatorów spotkań online. 

 

Przed Fordem, automobil był nowością, na którą mogli pozwolić sobie tylko bogaci. Dzięki pomysłowości Henry’ego Forda, samochody zmieniły świat, stając się środkiem transportu dostępnym dla mas.

 

Co Ford wynalazł tak naprawdę

Kiedyś samochody powstawały pojedynczo, w małych warsztatach, co było oczywiście drogą sprawą. A jeśli coś się popsuło, nie było części zamiennych, trzeba było więc udać się do warsztatu i zamówić nową – jeśli warsztat wciąż jeszcze działał.

Produkcja samochodów okazała się być ryzykownym biznesem, nawet w tamtych czasach. Trzeba było zaopatrzyć się w drogi sprzęt i zatrudnić siłę roboczą, która zbuduje samochód od zera.

Aż powstała linia produkcyjna.

 

 

Gdzie podobieństwo to dzisiejszych wideokonferencji? Dzisiaj wciąż podróżujemy na spotkania. A o ile łatwiej byłoby, gdyby to spotkania były “dostarczane” do nas, gotowe do przeprowadzenia.

Oczywiście, idealnie jest móc spotkać się twarzą w twarz, podobnie jak super by było mieć samochód robiony na zamówienie. Co innego, jeśli musielibyśmy czekać na nowy samochód – a co gorsza, na pojedynczą część zamienną – miesiącami. Albo spotkać się z pracownikami czy klientami tylko raz na kwartał.

Na szczęście platformy do wideokonferencji umożliwiają takie spotkania znacznie częściej.

 

“Produkcja” spotkań

Podobnie jak na linii produkcyjnej, przy organizowaniu spotkań potrzebny jest proces.

Dobrym początkiem jest określenie celów. Jaki ma być “produkt”, który powstanie z Twoich spotkań?

A dalej – czy celem spotkania jest wygenerowanie pomysłów? Wywołanie akcji? Edukowanie uczestników?

Pamiętaj, że nawet rutynowe spotkania wymagają planu. Spotkania bez przejrzystej agendy potrafią ciągnąć się w nieskończoność. Przekazanie informacji bez pomocy slajdów czy tablicy interaktywnej zajmuje więcej czasu i często jest mniej skuteczne.

I jeszcze – kto musi pojawić się na spotkaniu. Jeśli będzie to sprzedażowy webinar – im więcej uczestników, tym lepiej. Ale już na spotkaniu poświęconym budżetowi na kolejne półrocze będzie potrzebna tylko garstka zainteresowanych i decyzyjnych osób.

 

Popracuj nad umiejętnościami

Henry Ford znany jest z powiedzenia, które dziś brzmi dość dziwnie:

“Model T można kupić w każdym kolorze – pod warunkiem, że jest to kolor czarny.”

Oczywiście, musiał zweryfikować tę politykę. Dzisiaj samochody marki Ford można dostać w całej gamie kolorów, modeli i wersji wyposażenia.

I Ty możesz ulepszać swoje spotkania – proponujemy skorzystanie w tym celu z niektórych funkcjonalności ClickMeeting.

Jako organizator możesz spokojnie przygotować sobie spotkanie w ClickMeeting. Pomyśl więc, jak najefektywniej wykorzystać elementy “linii produkcyjnej”:

 

  • Uczestnicy będą czuć się lepiej, jeśli dostosujesz wygląd spotkania, nadając mu kolory marki czy umieszczając logo.
  • Treść spotkania zbierz w kilka slajdów i skorzystaj z funkcji prezentacji.
  • Poeksperymentuj z tablicą – zobacz, które funkcjonalności przydadzą Ci się podczas spotkania.
  • Potestuj ankiety i pomyśl, jak możesz je wykorzystać.
  • Sprawdź, czy bardziej przyda Ci się opcja współdzielenia pulpitu czy może przeglądarka stron.
  • Przećwicz przekazywanie mikrofonu i kamery innym uczestnikom.
  • Opanuj czuwanie nad czatem tak, żebyś szybko mógł odpowiadać tym uczestnikom, którzy zwrócą się na nim o pomoc.

 

Skorzystaj też z funkcji nagrywania, nawet jeśli nie zamierzasz nikomu udostępniać nagrania. Zobaczysz za to, co możesz poprawić w kolejnych spotkaniach.

 

Skorzystaj z dobrych pomysłów

Inne firmy szybko podłapały pomysł linii produkcyjnej, która stała się popularna na całym świecie, pozwalając wytwórcom na tworzenie tysięcy produktów w przystępnych cenach.

Zamiast więc wymyślać koło od początku, wystarczy rozejrzeć się za dobrymi pomysłami, które warto sobie przysbosobić, nawet jeśli pozornie dotyczą całkiem innej dziedziny. Od Forda można nauczyć się na pewno jednego – “dostarcz” spotkania ludziom, nie odwrotnie. Zaoszczędzisz czas i pieniądze.