Nowe funkcjonalności w ClickMeeting oczami trenera szkoleń online.

W ostatnich miesiącach zaszło dużo zmian w ClickMeeting i ClickWebinar, które w znaczny sposób ułatwiają prowadzenie szkoleń.  Przyjrzyjmy się tym najciekawszym z mojego punktu widzenia, czyli trenera, który prowadzi szkolenia w wirtualnym pokoju.

Testy i ankiety wielopytaniowe

Ta funkcja zadowoli wszystkich trenerów i lektorów! Ankiety mogą mieć więcej niż jedno pytanie. Jeśli pytań będzie więcej, po prawej stronie pojawi się pasek przewijania.

Jak wykorzystać je do szkoleń w wirtualnym pokoju?

Pytania ankietowe są pomocne na początku szkolenia czy też webinaru. Dzięki nim można:

  • poznać potrzeby uczestników, by szczególnie w czasie webinaru rozszerzyć zakres informacji o te, które są najbardziej potrzebne uczestnikom.
  • poznać uczestników.

Dotyczy to głównie szkoleń online dla dużych grup, które się nie znają. Pytanie o typ wykonywanej pracy, stanowisko, czy hobby pomogą trenerowi lepiej dostosować szkolenie do potrzeb zebranej grupy (jest to szczególnie ważne na otwartych dla publiczności webinarach).

Drugą zaletą takich pytań jest to, że uczestnicy też chcą wiedzieć, kto „dzieli” z nimi wirtualny pokój. Zawsze dużym zainteresowaniem cieszą się pytania o region, z którego łączą się lub pochodzą uczestnicy.

testPorada dla trenera: Dobra liczba pytań w ankiecie to max. 3. Większa ilość męczy uczestników.

W czasie szkolenia warsztatowego lub webinaru ankiety warto stosować, aby sprawdzić wiedzę zdobytą w czasie szkolenia. Tu trzeba rozważyć, czy chcemy zastosować test i przydzielać punkty za odpowiedzi czy wystarczy sama ankieta. Tę opcję polecam tym, którzy chcą wiedzieć jaki jest stan wiedzy grupy, po to by ewentualnie powtórzyć pewne treści.

Oczywiście ankietę warto zastosować także na końcu wydarzenia. Dowiesz się dzięki niej jak uczestnicy oceniają szkolenie albo jakie mają inne potrzeby szkoleniowe.

Porada dla trenera: Wyniki ankiet zbierane są w raportach dostępnych w panelu administracyjnym. Dowiesz się z nich jak dana osoba (jest identyfikowana za pomocą adresu email) głosowała w ankiecie.

Nowością, o której wspominałam wyżej, są testy. Także mogą występować jako wielopytaniowe. Dostępne pytania: otwarte, zamknięte jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Do pytań można przypisać punkty, a cały test można też ustawić tak, aby uczestnicy robili go na czas.

153075496Testy warto używać w szkoleniach, w czasie których uczestnicy zdobywają mierzalne kompetencje. Jestem przekonana, że ta funkcja będzie się cieszyć zainteresowaniem wśród klientów pracujących z uczniami szkół, a także wśród trenerów wewnętrznych prowadzących szkolenia z tzw. twardych tematów (np. obsługa programu, wiedza o produkcie firmy, itp.).

Porada dla trenera: Wyniki testu widoczne są tylko dla prowadzącego i dla każdego uczestnika z osobna. Pamiętaj o tym planując omawianie testu z uczestnikami. Wyniki pytań otwartych widzi tylko trener. Nie można ich przekopiować na tablicę ani czat. Możesz je odczytać uczestnikom. Zastanów się czy nie warto zastąpić pytania otwartego wypowiedzią na czacie (działa przy dowolnej liczbie osób) lub białej tablicy (gdy jest mała liczba uczestników – np. 5-6 osób)

Nowy sposób działania ikony stanu

Ikonami stanu nazywam widoczne w dolnym prawym rogu listy uczestników opcje takie jak: podniesienie wirtualnie ręki, powiedzenia tak lub nie. Ikona oznaczająca dany komunikat pojawia się przy imieniu i nazwisku danej osoby na liście uczestników. Jest to ważny komunikat dla trenera.

120233906 Najczęściej na szkoleniach wykorzystuję ikonę „rączki”. Klikając z nią uczestnik „podnosi” wirtualnie rękę. Trochę tak jak w szkole.

Ważne dla każdego trenera jest to, że program automatycznie przeniesie uczestnika, który podniósł „rękę” na pierwszą pozycję na liście uczestników. Trener zatem od razu widzi takie zgłoszenie.

Dzięki tej zmianie często korzystam z tej ikony na zajęciach warsztatowych, tam gdzie wykorzystuję dużo narzędzi interakcji a także audio (każdy uczestnik ma włączone uprawnienia do korzystania z mikrofonu).

Z tej funkcji warto korzystać gdy,

  • trener szuka osoby, która ma wykonać ćwiczenie – podniesienie „ręki” oznacza chęć udziału w ćwiczeniu.
  • trener moderuje dyskusję – podniesienie „ręki” oznacza chęć udziału w dyskusji. Trener może prosić o wypowiedź kolejne osoby i unika wchodzenia sobie w słowo przez uczestników.
  • trener pyta o opinię – podniesienie „ręki” oznacza „Zgadzam się”. Dzięki temu trener może szybko (szybciej niż w wypadku ankiety) zebrać opinie uczestników.

Porada dla trenera: Pamiętaj, że możesz jednym kliknięciem usunąć ikony przy wszystkich nazwiskach. Jeśli uczestnik sam nie wyczyści swojego statusu, to zrób to za niego (za nich). W innym wypadku później nie będzie wiadomo kiedy została podniesiona „wirtualna rączka” i stracisz czas na niepotrzebne ustalenia.

 

166541063Nowa jakość dzielenia ekranu

Z mojego punktu widzenia głównym atutem nowego dzielenia ekranu jest możliwość komunikacji czatowej z prowadzącym. Teraz widzi on, to co na czacie piszą uczestnicy szkolenia. Ważne jest także, że trener może pisać po prezentowanym ekranie. Kiedy wykorzystywać tę funkcję w szkoleniach w wirtualnym pokoju?

Głównie w czasie szkoleń informatycznych, aby prezentować działanie oprogramowania, które jest tematem szkolenia.

Ale także, aby pokazywać materiały szkoleniowe, których z różnych powodów nie można załadować do wirtualnego pokoju.