Popularność pracy zdalnej wśród polskich przedsiębiorców – raport ClickMeeting [infografika]

Od dawna nosiliśmy się z zamiarem przeprowadzenia tego badania. Byliśmy bowiem ciekawi jaką popularnością cieszy ten stosunkowo młody w Polsce model pracy. Z pomocą przyszła nam Fundacja Obserwatorium Zarządzania, która wykonała dla nas badanie – popularność i nastawienie do pracy zdalnej wśród osób zarządzających małymi i średnimi przedsiębiorstwami.

 

Poniżej przedstawiamy Wam jego wnioski…

 

Z badania wynika, że w ciągu minionych 6 miesięcy 10% przedsiębiorstw zatrudniało pracowników w systemie pracy zdalnej. Z czego 4% zatrudniały osoby pracujące zdalnie tylko częściowo. Z kolei, co dziesiąty przedsiębiorca w grupie osób, które do tej pory nie zatrudniały pracowników w systemie pracy zdalnej, planuje w niedługim czasie umożliwić swoim pracownikom taką formę pracy.

 

Niemal 40% respondentów rozumie pracę zdalną jako wykonywanie obowiązków poza siedzibą firmy. Niemal połowa mniej (22%) uważa, że jest to praca z wykorzystaniem narzędzi komunikacji typu Internet czy telefon. Tylko 7% badanych nie rozumie pojęcia pracy zdalnej. Według nich jest to model pracy polegający na wykonaniu konkretnego zadania lub zlecenia.

 

Zdaniem przedsiębiorców zatrudniających pracowników w systemie pracy zdalnej, największymi atutami tej formy zatrudnienia są możliwość współpracy ze specjalistą z innego miasta niż siedziba firmy (73%), ograniczenie powierzchni biurowej (54%) oraz oszczędności na kosztach stanowiska pracy (43%).

 

Natomiast, wśród głównych przeszkód w zdalnym zatrudnianiu pracowników najczęściej wymieniane są problemy z jego udziałem w spotkaniach, naradach czy procesach decyzyjnych firmy (38%), charakter pracy, który może wiązać się z koniecznością obecności pracownika w biurze (36%) oraz brak możliwości kontroli pracownika (30%).

 

Do kontaktu z osobami pracującymi zdalnie przedsiębiorcy najczęściej wykorzystują telefon komórkowy (97%), pocztę email (93%), a także telefon stacjonarny (55%).

 

Według przedsiębiorców praca zdalna powinna być udostępniana przede wszystkim młodym matkom oraz kobietom w ciąży. Uprzywilejowane pod tym względem powinny być również grupy pracowników, którym zakres pracy umożliwia pracę zdalną lub dojeżdżającym z daleka.

 

Co czwarty przedsiębiorca uważa również, że jego pracownicy chcieliby pracować w systemie pracy zdalnej. Tego zdania jest aż 59% respondentów, którzy zatrudniali już pracowników pracujących zdalnie.

 

Badanie zostało zrealizowane metodą CATI w okresie 19-27 lipca 2012r. na grupie 600 osób.

 

Szczegółową analizę badania można znaleźć w raporcie – Popularność pracy zdalnej wśród polskich przedsiębiorców.

 

Wyniki badania przedstawiliśmy również w postaci łatwo przystępnej infografiki, którą prezentujemy poniżej: